Vendimia - Reisverslag uit Maipú, Argentinië van Iris Hoog - WaarBenJij.nu Vendimia - Reisverslag uit Maipú, Argentinië van Iris Hoog - WaarBenJij.nu

Vendimia

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

02 Maart 2013 | Argentinië, Maipú

02-02-2013, Maipú, Mendoza, 12.52

Hola Chicos!

Hoe is het daar in het koude Nederland, is de lente al in zicht? Is er verder nog nieuws daar, hier word in de kranten namelijk alleen maar geschreven over Argentinië zelf, en niet veel over de rest van de wereld :P. Hier is het nog steeds erg relaxed. Het weer is super lekker, de zon schijnt volop en ik ga straks nog even lekker bruin bakken! Vandaag lekker dagje vrij, dus ga straks even stukje fietsen en vanavond lekker koken met z’n alle. Er zijn 2 jongens uit Italië bijgekomen in ons huisje, zij zijn oenologen en gaan helpen met het echte produceren van de wijn, dus het gistingsproces, rijpen van de wijn op eikenhouten vaten, enzovoort. Morgen gaat de jongen uit Brazilië weg, en er is een meisje uit Japan bijgekomen. Het is dus een gezellige mix uit de hele wereld zo!

Vorig weekend was een groot evenement in Mendoza, een mega proeverij van 4 avonden in het centrum van de stad. Er waren 2 straten afgezet waar zo’n 50 stands stonden van wijnhuizen, waar je wijnen van hen kon proeven. Ook Zuccardi stond er, en ik heb daar 2 avonden gewerkt. Super leuk om daar te werken met z’n alle, met leuke muziek op de achtergrond en tango dansers op straat! En natuurlijk af en toe een rondje lopen om een wijntje te proeven van een ander wijnhuis ;)
Ook was er deze week een Italiaanse markt in de stad, met live opera muziek en overal eettentjes waar het eten vers werd gemaakt, zo leuk en lekker!

We werken nu met totaal 5 stagiaires op de bodega, en dat is dus best veel. Soms is het ook wel saai, omdat er niet veel Engelstalige toeristen komen en we dus niet altijd veel te doen hebben. Daarom heb ik gister bij de olijfolie productie gewerkt. Hier worden ook rondleidingen gegeven aan toeristen, en er is een restaurant van pastas en tapas, ook erg leuk!

Nog een maandje hier werken, en dan zit het er alweer op. Ik hoop in deze maand mijn spaans nog wat te verbeteren, is toch nog steeds erg lastig! Maar Mari, het Japanse / Canadese meisje wilt het ook graag leren, dus oefenen we samen wel veel. In april ga ik samen met Mari en Hew 3 weken naar Chili. Chili is maar 5 uurtjes met de bus, aan de andere kant van het Andes gebergte. Hier willen we paar dagen naar Santiago, en dan verder reizen langs de kust omhoog, eindelijk de zee!! De stranden daar moeten echt heel mooi zijn, dus ben benieuwd.

Afgelopen dinsdag heb ik in Mendoza afgesproken met Danny. Zij is een kennis van Ernest (wijncafé Lefebvre) en is een reis van zo’n 3 weken aan het maken in Argentinië, en dus ook Mendoza. Woensdag hebben we een aantal wijnhuizen bezocht, super leuk weer om andere wijnhuizen te zien. Vooral de 2e bodega was leuk, een kleine biologische, met een oud en kleine productie. ’s Avonds hebben we bij haar hostel gegeten, zelf gemaakte pizza van de barbecue super lekker! En nog een drankje gedaan in de stad, erg gezellig!

Ook zijn we 2 weken geleden naar een voetbal wedstrijd geweest. Voetbal is hier natuurlijk erg populair, dus een wedstrijd konden we niet missen! De plaatselijke club is Godoy Cruz, niet zo’n grote club maar speelt wel in de hoogste competitie van Argentinië. Het stadion is wel groot, deze is van de stad Mendoza zelf, en kunnen ongeveer 60.000 supporters in! De helft van het stadion zijn wel staanplaatsen, dit is waar de harde kern staat. Echt tof om mee te maken, het publiek is super fanatiek en zingt ongeveer de hele wedstrijd mee! Spannende wedstrijd, 2 rode kaarten en veel gele kaarten, maar uiteindelijk won Godoy Cruz met 2-1, en ze staan nu 3e in de competitie dus erg goed.

Dit weekend is het ook weer groot feest in Mendoza, en de koningin van de oogst word gekozen. Dit is altijd groot evenement met veel muziek en vuurwerk, helaas waren de kaarten al uitverkocht!

Hoop dat ik jullie weer een beetje op de hoogte heb gebracht. En dat het weer in NL er meer zal gaan uitzien zoals bij mij ;)

Chao & Beso, Iris

• 03 Maart 2013 - 10:31

Caroline En Frans:

Hallo Iris,

Bedankt voor je leuke verslagen,
    wij lezen ze met plezier je schrijft erg leuk,
    mocht het niets worden in de wijn ,ga je gewoon schrijven!!
    Wat een ervaringen weer en fijn dat je het je zo goed gaat en leuke mensen om je heen.
    Spannend nog even,Ans en Oscar komen je kant op.(bofkonten)
    Nou Iris blijf genieten en een heel fijn weerzien met je ouders.
    Wij blijven je volgen,nou tot horens.

lieve groet Frans en Caroline.

• 03 Maart 2013 - 11:56

Ans En Oscar:

Net terug van de sportschool en dan met een kopje koffie je verslag lezen.
    Is de koffie daar eigenlijk lekker?
    We zijn trots op alle leuke dingen die je doet en meemaakt!
    Ajax heeft gister weer gewonnen, van Twente nog wel!
    Gelukkig kan je daar voetbal kijken in een groot stadion, leuk hoor!
    Wat een enorm wijnvat op de foto, geweldig.
    Tot snel maar weer, via de skype.
    Liefs uit HHW

• 03 Maart 2013 - 17:10

Oma De Hoog:

Hoi Iris. Leuk hoor om je verslag te lezen .Ook bedankt voor de kaart uit Argentina, met van die prachtige poststempels. hier nog koud . Veel plezier nog , en succes. veel liefs van ons , o en o . dag.

• 03 Maart 2013 - 18:32

Frans Beers:

Hoi Iris, een berichtje van Frans. je beleef een fantastische tijd zo te lezen. Hier in de Langedijk is net het ijs uit de sloten een kwakkel winter. ik kan aan een aantal bomen merken dat er al katjes aan zitten en bij de vogels de meerkoet oa. maken ze af en toe al ruzie om het territorium. de voorjaarsbloeiers oa sneeuwklokje staat op het punt de bloeien. Dus er zijn enkele tekenen.
    groetjes uit Noord-Scharwoude.

• 05 Maart 2013 - 17:28

Annelies:

Wat een heerlijk leventje heb je daar.......genieten dus.
    Hier beginnen we wat van de lente te merken. Gaat net over het nieuws dat het de warmste5 maart is ooit in ons landje gemeten.
    Vandaag heerlijk op een terrasje aan zee gezeten!
    Veel plezier nog met van alles wat op je pad komt
    Lieve groetjes Annelies

• 07 Maart 2013 - 19:48

Willy En Gerard:

hoi iris ,
    wat maak jij veel mee zeg . zo te lezen heb je het naar je zin .
    hier is het maar koud , bah...niks an .
    geniet nog maar lekker . en ik geniet van je berichtjes

groetjes en liefs van willy en gerard