Loving Argentina - Reisverslag uit Maipú, Argentinië van Iris Hoog - WaarBenJij.nu Loving Argentina - Reisverslag uit Maipú, Argentinië van Iris Hoog - WaarBenJij.nu

Loving Argentina

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

12 Februari 2013 | Argentinië, Maipú

Buenos dia Holanda!

11-02-2013, Maipú, Mendoza, 8.49pm.

De tijd vliegt voorbij! Ik werk alweer een maand bij Bodega Familia Zuccardi en het bevalt nog steeds super goed. Het werk is super relaxed, en ik geef ongeveer 2 tours aan toeristen per dag. Deze periode van het jaar is het super druk omdat ongeveer heel Zuid-Amerika vakantie heeft, en er komen dus vooral toeristen uit Brazilië en Argentinië naar Zuccardi. De Engelstalige toeristen komen vooral uit Engeland, Nederland, Zweden, Denemarken, Duitsland, Oostenrijk en Verenigde Staten. Aan deze laatste geef ik dus de tours, samen met de 2 andere interns Kayla en Hew.

Ook de productie op de bodega is nu in volle gang. Elke dag komen er grote boksen met druiven binnen! De oogst is ongeveer van half januari tot half april, met eerst de druiven voor de bubbels, dan de witte druiven, rode druiven en als laatst de ‘late harvest’, druiven met meer suiker voor de zoete wijnen. Zuccardi produceert ongeveer 24 liter wijn per jaar, dus je kan je voorstellen dat er een hoop druiven voorbij komen.

Op dit moment zit ik nog heerlijk buiten van de mooie zomeravond te genieten. Overdag is het hier super heet, temperaturen rond de 40 graden. De omgeving is dan ook heel droog, het lijkt af en toe wel woestijn. De Argentijnen houden dan ook erg van airconditioning, die overal flink staat te loeien. We wonen nu met z’n 6en in het huis op de wijngaard, en morgen komt er nog een meisje uit China bij. 2 weken geleden zijn Hew (Engeland) en Aluisio (Brazilië) erbij gekomen. Dus dat is een gezellig gemixt groepje zo, en bijna elke avond eten we met z’n alle. Aluisio is een super goede kok en hij maakt de lekkerste dingen, vooral de asado (bbq) natuurlijk!

Vorige week kwam Lieke bij me op bezoek. Ik heb haar ontmoet bij Spaanse cursus in Utrecht, en zij studeerde Spaans in Santiago, Chili. Tussen Santiago en Mendoza ligt alleen het Andes gebergte, dus dat is qua afstand prima te doen. Helaas duurde de reis wat langer, door onderhoud op de weg en lange wachtrijen bij de immigratie. Lieke en ik hebben super chille dagen gehad, en veel van Mendoza en omgeving gezien. We hebben vooral veel door de stad Mendoza gelopen en lekker in de parken gezeten, terrasjes gezeten en geshopt natuurlijk!

Ook hebben we de avontuurlijke kant van Argentinië ontdenkt, we gingen namelijk raften en paardrijden! Het raften was op de Mendoza rivier, midden in het Andes gebergte. Het was daar super mooi! We zaten met 7 personen in een boot, nog 2 Nederlanders, 2 Engelsen en de gids. Eerst kregen we een korte uitleg over wat we moesten doen als we uit de boot zouden vallen, maar de gids garandeerde ons dat dat bijna nooit gebeurde. Hierna gingen we met totaal 6 boten de rivier op.

We zaten nog geen 2 minuten druk te peddelen in de snelstromende rivier, en de gids riep dat we in de boot moesten gaan zitten. De boot knalde tegen een grote rots aan, en hup, wij vielen allemaal hup in de rivier! Wat een giller. De stroming was super snel en we werden allemaal meegesleurd! Gelukkig werd het op een gegeven moment ondiep en konden we even bijkomen. Daarna moesten Lieke, de Nederlandse jongen en ik naar de overkant zwemmen. Het Nederlandse meisje en de Engelse jongen stonden nog op de rots, en moesten eraf springen! Je had het gezicht van die Engelsman moeten zien, wat was hij bang!!! Ook zijn vriendin vond het geen pretje, zij was een heel stuk afgedwaald van de rivier tot een boot haar uit het water haalde. Na dit avontuur moest de boot ook nog van de rots af, die zat namelijk muurvast! Na wat getrek en geduw kwam de boot los, en konden wij later weer verder varen de rivier af. Nu wel wat rustiger natuurlijk, en de grote rosten werden goed ontweken.

Die middag gingen Lieke en ik nog paardrijden door de bergen in de Andes. De natuur daar is super mooi! Enorme hoge bergen in de verte en uitgestrekte droge vlaktes. We deden een route van ongeveer 1,5 uur op het paard, en konden zo ook lekker bruin bakken! De Argentijnen zijn wel makkelijk met bescherming, we hoefden niet eens zo’n grote pet op! En laarzen en lange broek was ook niet nodig werd ons verteld. Dus toen we van het paard afklommen zaten we onder de schrammen en blaren van de dorre planten en oncomfortabele schoenen! En pijn in de billen natuurlijk wow! Haha. Maar het was het allemaal waard.

De volgende dag hebben we het rustig aan gedaan, en wijngaard Trapiche bezocht in Maipú. Super leuk om ook een andere wijngaard te zien, met het verschil in grote en geschiedenis e.d. Trapiche maakt namelijk al wijn sinds eind 18e eeuw, en Zuccardi pas sinds 1968. Zo’n 50 jaar geleden dronken de Argentijnen gemiddeld 89 liter per persoon per jaar, dus dat is zo’n 4 flessen per week! Tegenwoordig is dat ongeveer 20 liter per persoon. Deze grote consumptie was vooral van wijnen van slechte kwaliteit, er was een enorme bulk productie van lage kwaliteit wijn die niet werd geëxporteerd. De laatste 10 tot 20 jaar is de kwaliteit enorm omhoog gegaan, en zijn er andere dranken op de markt gekomen als gedistilleerd, bier en frisdrank. Tot de jaren ’70 kenden ze dat niet door o.a. de strenge dictatuur die het land kende.

Ik hoop dat jullie nu weer een beetje op de hoogte zijn van mijn avonturen hier! Over een week beginnen de wijn festivals in Mendoza en Maipú, en Zuccardi staat daar ook, dus dat word een gezellige en drukke boel! Overdag werken op de bodega en ’s avonds naar de festivals. Ook ben ik wat tripjes aan het plannen, eind maart ga ik samen met Hew en misschien Kayla naar Chili. Ons visum loopt namelijk af en de makkelijkste manier om die te verlengen is even de grens over. En pap en mam komen 25 april naar Argentinië! Super tof. Ze zouden eerst in juli komen maar het is hier dan winter, en dan kan het behoorlijk koud zijn!

Proost, en geniet van alle foto’s in de zon! ;)

Liefsss Iris

• 12 Februari 2013 - 04:17

Caroline:

Haha wat een super leuk verhaal! Echt mega gaaf en wou dat ik ook op bezoek kon komen hihi! Dikke kus en geniet nog even lekker daar.

• 12 Februari 2013 - 08:33

Vreni:

Irish! Mooie verhalen;)! Volgens mij heb je niets te klagen daar haha! Geniet ervan schat!
    Xx

• 12 Februari 2013 - 08:39

Dorien:

Ja, dat snap ik, dat je vader en moeder nu maar eerder naar je toe gaan,als jij gaat raften en in een rivier wordt meegesleurd.... vast heel erg leuk om te doen. Klinkt in ieder geval of jij het heel erg naar je zin hebt, en je lekker voelt daar!
    Hier ook alles prima. IJs weer op de sloten, maar binnen lekker warm. En anders zingen je moeder en ik ons wel warm toch?
    Dkke kus Iris! en blijven genieten hoor.
    (oeps, nou vergeet ik helemaal in het spaans te schrijven, nou volgende keer maar weet)

• 12 Februari 2013 - 08:42

Marloes :

Super leuk om te lezen hoe leuk je het hebt iris! Kun je een beetje van die lekkere warme zon naar ons toe sturen?

• 12 Februari 2013 - 09:21

Doortje:

Lekker hoor! Ziet er goed uit allemaal ;)

• 12 Februari 2013 - 09:41

Bonnie:

Super mooi verhaal iris!
    Leuke dingen maak je daar mee.
    Veel plezier ook straks met de festivals en met je ouders.

Xxxxxx

• 12 Februari 2013 - 11:14

Chantal:

Meis het klinkt echt heerlijk! Lekker blijven genieten, je verdiend het.

• 12 Februari 2013 - 11:26

Ria Konijn:

Wat klinkt het goed. geniet er lekker van leuk de foto's.
    Gr Ria Konijn.

• 12 Februari 2013 - 11:33

Aad En Karia:

Hola Iris
    Heel leuk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt, maar dat kan ook haast niet anders met dat mooie weer en die prachtige omgeving. Que te diviertas y saludos de tio Aad y tia Karina

• 12 Februari 2013 - 11:43

Debby:

Leuk allemaal Iris! :) Bij ons is er nog steeds sneeuw, dus geniet lekker van de wijntjes en de zon! Veel plezier nog en drink een wijntje op ons daar!

Dikke kus,
    Debby

• 12 Februari 2013 - 19:04

Irisdehoog1:

hey Iris goed te horen dat je het zo naar je zin hebt.
    Nog een hele mooie tijd daar en wat leuk dat je ouders toch besloten hebben om bij je langs te komen.
    Blijf maar de mail sturen dan blijven wij ook op de hoogte van jouw ervaringen.

groetjes Yvonne en Willem

• 03 Maart 2013 - 09:36

Lenny:

Chica!
    Klinkt allemaal super! Kan me voorstellen hoe gezellig het is, met al die lekkere etentjes en wijntjes! Jaloers!
    Heel veel plezier in Chili!
    Dikke kus uit Utrecht! X